Verwachtingen van e-health zijn hoog. Voor verschillende gebruikers zijn verschillende belangen en waarden in het geding. Dat maakt de implementatie van technologie complex. Nieuwe technologie vraagt om voortdurend experimenteren, leren, evalueren en aanpassen. Ontwikkelaars van e-healthtechnologie komen vaak van buiten de zorg. Economische belangen kunnen botsen met publieke zorgwaarden zoals kwaliteit, toegankelijkheid en beschikbaarheid van zorg. Door gebruikers tijdig te betrekken kan technology push veranderen in wenselijke en effectieve ondersteuning door technologie. E-healthtechnologie verandert (sociale) praktijken en creëert nieuwe professionele- en patiëntrollen. Ethische en juridische waarborgen zoals informed consent, geheimhoudingsplicht en vertrouwelijkheid van de zorgrelatie zijn gebaseerd op de traditionele relatie tussen zorgverlener en patiënt. E-health maakt een verschuiving mogelijk van deze professionele zorgomgeving naar de thuissituatie.
De gevoeligheid van gegevens vergt expliciete afspraken over het delen van informatie voor het verlenen van goede zorg. Ook van patiënten wordt gevraagd om actief hun eigen gezondheid te monitoren en te managen. Ten slotte is technologie geen vervanging van menselijke zorg maar een aanvulling daarop.